Ademcoaching

Ademen en het bewustzijn beïnvloeden via de ademhaling is zo oud als de mensheid. De adem wordt al eeuwenlang gezien als drager van levens- en bewustzijnskrachten. Sjamanistische en Oosterse tradities waren zich hier altijd al bewust van. Vanuit Oosterse zienswijze is ademhaling gekoppeld aan levensenergie, genaamd Chi of Prana: diep inademen staat in relatie tot het inademen van levensenergie en uitademen reinigt lichaam en geest.

Het woord ‘adem’ stamt af van het woord ‘atma’ uit het Sanskriet, wat betekent ‘het goddelijke dat in ons werkzaam is’. In het Latijn staat ‘spirare’ voor adem en ‘spiritus’ voor geest. Dit werkt door tot in onze taal, waarin ‘inspiratie’ zowel staat voor ‘inademing’ als voor ‘bezieling’. De manier waarop je op een bepaald moment ademt is gelijk aan de manier waarop je het moment beleeft. Onze ademhaling vertelt ons iets dus over onszelf en onze manier van leven. Allerlei spreekwoorden en gezegdes verwijzen daarnaar:

op adem komen

het benauwt me

je adem inhouden

ademloos toekijken

Een gezonde ademhaling is een vrije ademhaling die vanzelf gaat;  je laat je als het ware ademen. Ademen verloopt het meest natuurlijk in een lichaam dat in evenwicht is: ontspannen en krachtig. Bij babies en kleine kinderen is dit soms mooi te zien: alles ademt, het hele lijfje. En op de inademing gaat het buikje niet alleen naar boven maar het verbreedt zich ook en ook in de rug en de benen wordt adembeweging waargenomen.

Bij gevaar, angst of een tekort aan (emotionele) voeding treedt ook via de ademhaling een overlevingsmechanisme op doordat we reflexmatig minder diep ademen. Hierdoor komt de energie dus niet overal in beweging of wordt deze op sommige plekken vastgehouden en geblokkeerd.  We ademen bijvoorbeeld minder diep in omdat we een tekort voelen, en minder diep ademen (dus minder diep voelen) is een manier om dat op het moment zelf te overleven.

Die overleving hadden we toen ook nodig, maar wat vaak gebeurd is dat dergelijke adempatronen in ons lichaamssysteem blijven bestaan ook nadat ze ons feitelijk ergens tegen beschermen. En daarmee worden we in het Nu bepaald (en beperkt) door adempatronen die ervoor zorgen dat we geen volledige, totale ademhaling ervaren.  Door bewust en met aandacht adem te halen doorbreek je een dergelijk adempatroon.

Wat gebeurt er tijdens coaching via ademhaling?
Het doel van coaching via de ademhaling is dat je ademhaling vrij wordt, dat wil zeggen dat je levensenergie weer vrij stroomt. Vaak kom je onderweg daar naartoe obstakels tegen: ervaringen die je niet hebt kunnen verwerken en die zich daardoor vastgezet hebben in je systeem. Door dieper te ademen en je aandacht bij je lichaam te houden, kun je tijdens een ademsessie in contact komen met deze blokkades in jezelf. Je voegt meer zuurstof, meer energie toe aan je lichaamssysteem: je doorstroming wordt gestimuleerd, afvalstoffen worden opgeruimd, en je gaat meer voelen dan wanneer je oppervlakkiger ademhaalt.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je je al ademend ineens erg koud gaat voelen en ineens weer helemaal voelt hoe alleen je je altijd hebt gevoeld in het gezin waar je uitkomt. Het kan ook zijn dat je niet speciaal in oude herinneringen terechtkomt, maar altijd kom je dieper in contact met jezelf, dieper in contact met je innerlijk weten. Het kan dan zijn dat problemen waar je maar steeds niet uitkomt, nu ineens vanzelf hun antwoord vinden. Door het verruimen van je ademhaling kom je altijd meer in contact met je levenskracht, met wie jij bent in de kern.

Met dank aan Carin Mannak